Love and Death (1975)

Film Love and Death je satirični pogled na dela Tolstoja i Dostojevskog isprepletan sa Alenovim pogledima na život i filozofiju. Kraj prethodnog filma Sleeper, kada Alen kaže da su najvažnije dve stvari za njega seks i smrt, je donekle najava onoga što ćemo gledati u Love and Death. Ljubav i smrt jesu jedni od gotovo glavnih likova u filmu.

Love and Death posterFilm je sniman u Francuskoj i Mađarskoj. Pratile su ga mnoge nevolje kao što je bolesti i povrede članova ekipe zatim jezička barijera, loše vreme i mnogo druge slične stvari. Nakon ovog iskustva Alen je odlučio da više ne pravi filmove van Amerike, odnosno Nju Jorka. Ovog pravila se pridržavao sve do 1996. godine i snimanja Everyone says I love you. Film je imao dobar prijem kod publike i kritike. Osvojio je i Srebrnog medveda za umetnički doprinos. Zanimljiva je činjenica da u Pajtonovci iste godine imali premijeru svog filma Monty Python and the Holy Grail koji se takođe bavi istorijskom temom na sličan način.

Alen igra Borisa Grušenjka, pacifistu i bojažljivog člana velike Ruske porodice koja podseća na Karamazove. Nakon Napoleonovog osvajanja Boris je prisiljen da ode u rat. Beznadežno je zaljubljen u Sonju (Deana Keaton) sa kojom vodi beznačajne filozofske razgovore. Ona je zaljubljena u njegovog brata Ivana ali rat kvari njihove planove. Boris odlazi na front a ona se udaje za bogatog trgovca haringama. Nakon niza srećnih i apsurdnih okolnosti Boris postaje heroj u ratu a Sonja ostaje bez muža. Ponovo se sastaju nakon njegovog povrataka u momentu kada on treba da izađe na dvoboj svom suparniku. Sonja sa sigurnošću da će Boris poginuti pristaje da se uda za njega ali spletom okolnosti on ipak ostaje živ. Nakon venčanja povlače se na selo gde vode miran život sve do invazije Napoleona na Rusiju. Tada odlučuju da odu u Moskvu i izvrše atentat na Napoleona.

Love

Lik Borisa G. je najbliži liku neurotičnog intelektualca iz Nju Jorka kojeg će Alen ostvariti u svojim narednim filmovima. Kako Alenove filmove nisam gledao hronološki na momenat mi se činilo da je Boris stigao vremeplovom iz Nju Jorka u Rusiju 19. Veka, nešto poput radnje u filmu A Connecticut Yankee in King Arthur’s Court. Boris nosi prepoznatljive naočare koje su sada postale nešto poput Čaplinovog štapa, šešira i cipela. On ima rekordan broj fobija i egzistencionalnih strahova. Sklon je mirnom životu bez previše dramatičnih događaja što mu po pravilu ne uspeva. Nespretan je a njegova fizička snaga je zanemarljiva. Sa svim ovim Alen nam daje jednog ne tradicionalnog muškarca koji se ne uklapa u preovlađujući stereotip tog vremena a nažalost i našeg. Muškarac kojem je strano svako nasilje, pun strahova, u stanju da pobegne od svake opasnosti, nespretni intelektualac i što je najvažnije spreman da to sve glasno kaže.

DeathDajana Kiton je u ovom filmu samo još više potvrdila svoj komičarski talenat. Ona je u Sonji izgradila uverljiv lik sa snažnim komičarskim pečatom. Mogu vrlo lako da zamislim komediju u kojoj bi radnja bila zasnovana na liku Sonje. U Sonji ne vidim samo Alenov otisak kao scenariste, koji je lik izmislio, već gotovo isključivo proizvod glumačke imaginacije Dijane Kiton. To nije neko ko Alenu daje šlagvorte za Borisov humor već potpuno nezavisan komičarski lik, tako da slobodno možemo reći da je reč o komičarskom paru poput Stanlija i Olija ili Abota i Kostela. Alen je često naglašavao da je ona a najduhovitija osoba koju poznaje i da ume da ga nasmeje. Oni se odlično nadopunjuju i svaki kadar u kome su zajedno je tečan, nabijen humorom i nekom vrstom privlačnosti ili erosa između dva glumca. Ovaj spoj i energiju će, u sledećem filmu Annie Hall, podignuti na još viši nivo i dati mu jednu novu definiciju. 

I ovaj film kao i prethodni sadrži reference koje upućuju na Alenove slavne prethodnike poput Čaplina, Boba Houpa, Gručo Marksa ali i na neke reditelje koji se nisu bavili komedijama. Tu pre svega mislim na Alenovog omiljenog reditelja Irgmana Bergmana. Ideju za film je dobio kada je, šetajući se po stanu razmišljajući o Bergmanu, na polici našao knjigu o ruskoj istoriji. Tada mu je palo na pamet da bi bilo zabavno napraviti film koji će biti smeša ruske literature 19. veka, pitanja koja u svojim filmovima postavlja Bergman i filozofije.

AllenOvaj film je možda jedina tačka na kojoj će se naći ljubitelji dela Vudi Alena i oni koji to nisu. Ovi drugi često hvale ovaj film kao jedini od Alenovih filmova koji mogu pogledati i daju mu dobre ocene. Vudi Alen je u ovom filmu spojio sve ono što je bilo dobro u prethodnim sa odličnom pričom i napravio komediju koja će vas dobro nasmejati. Ono što bitno razlikuje ovaj film od prethodnih je činjenica, da bise u njemu u potpunosti uživalo potrebno je imati bar osnovno znanje o delima Dostojevskog i Tolstoja, o pitanjima koja su postavljali kao i odgovorima koje su nudili, o nekim društveno – političkom aspektima tog vremena kao i osnovno poznavanje filozofije. Vudi Alen je na svu sreću imao svu podršku studija i obećanje da mu se niko neće mešati u rad a on je pazio da troškovi filma ne pređu početni budžet i tako finasijere ne učini nervoznima. Bio je svestan da je to jedini način da iste uslove osigura i za naredni film. Ne znam da li bi neko u to vreme, osim njega, uspeo da nađe producente za ovakav film. Dovoljno je da uporedimo gore pomenuti Monty Python and the Holy Grail za koji su Pajtonovci dobili ako se ne varam svega pedeset hiljada dolara i koji je snimljen za samo nekoliko dana. Alen je u to vreme imao za svaki film imao budžet od tri miliona dolara.

Sa ovim filmom se završava prvi deo Alenovog filmskog stvaralaštva koji je karakterističan po humorističkom pristupu temama ispod kojeg ide tanana nit satire kao i po njegovoj želji da ovim filmovima zabavi gledaoce. Ovi filmovi su, sa današnje perspektive, važni jer kroz njih možemo pratiti razvoj i rast reditelja i glumca Vudi Alena kao i zato što u njima možemo jasno videti obrise onoga što ćemo redovno gledati u kasnijem periodu njegovog stvaralaštva.

Bob Lebowski

Bob Lebowski Written by:

facebook comments:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *